Na nedávném jednání v Roudnici nad Labem se sešli zástupci 35 členských samospráv Koridoru D8 + zástupci dalších dotčených obcí, Ředitelství silnic a dálnic, Správy železnic a Ministerstva dopravy zastoupeného ministrem dopravy Martinem Kupkou. Projednali jsme zásadní otázky týkající se koordinace dopravních projektů (dálnice D8 a vysokorychlostní tratě), hlukové limity, transparentnost připomínkových procesů a přítomnost projektantů při jednání s obcemi. Diskuze se zaměřila i na mimořádnou důležitost územních studií pro region Podřipska a potřebu zajistit jejich nezávislost na investorech. Setkání přineslo několik důležitých výstupů. O většinu z nich Koridor D8 dlouhodobě usiluje.
1️⃣ Memorandum o právech a povinnostech
Byla nabídnuta možnost vytvoření memoranda mezi Ministerstvem dopravy, Správou železnic (SŽ), Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), kraji a obcemi. Cílem je zlepšit koordinaci a předvídatelnost plánovaných staveb a zvýšit tak jistotu všech zúčastněných stran.
2️⃣ Zachování původních přísnějších hlukových limitů
Bylo potvrzeno, že pro rozšíření dálnice D8 a stavbu vysokorychlostní tratě (VRT) budou platit přísnější hlukové limity, jejichž platnost skončila 30. 6. 2023 (tj. 60/50 dB pro rozšíření D8 a 55/50 dB pro VRT). Projekty byly zahájeny podle těchto limitů, a proto budou ve stejném režimu pokračovat.
3️⃣ Transparentní vypořádání připomínek od Správy železnic
Zajištění jasného a dohledatelného postupu, jakým bylo s připomínkami obcí naloženo, by mělo zvýšit důvěru mezi obcemi a investory.
4️⃣ Účast projektantů VRT na jednáních s obcemi
Projektanti budou osobně přítomni na jednáních v obcích, což zajistí, že všechny podněty budou zaznamenány přímo a nedojde k jejich zkreslení.
5️⃣ Územní studie pro region Podřipska a Ústecký kraj
Po vzoru Středočeského kraje (viz. usnesení č. 151-29/2024/RK ze dne 22. 8. 2024) je nutné zajistit nezávislou územní studii pro Podřipsko i v Ústeckém kraji. Jsme přesvědčeni, že aktivní roli by v tomto procesu měl hrát Ústecký kraj jako její pořizovatel. Diskuze se rovněž soustředila na rozdíl mezi územní studií pořízenou dle stavebního zákona a krajinářsko-urbanistickou studií (např. pro Pražský okruh od JK architekti), kterou navrhuje ministr dopravy Kupka.
Obce v dotčených regionech čelí podobným výzvám, a proto má smysl postupovat jednotně. Koridor D8, jako sdružení 35 obcí a měst v širším okolí dálnice D8, dlouhodobě ukazuje, že díky společnému postupu dokážeme efektivně hájit zájmy našich členů. V Roudnici se znovu potvrdilo, že v jednotě je síla.