Kolem plánované výstavby VRT Podřipsko se nabízí mnoho otázek. K jejich zodpovězení jsme připravili několik veřejných setkání pro veřejnost v členských obcích se zástupci Správy železnic a KORIDORU D8. Nejčastěji kladené otázky jsme pro vás shrnuli zde.
Hájit zájmy svých členských obcí a občanů, kteří v nich žijí. KORIDOR D8 je spolkem obcí, které se dohodly na koordinované spolupráci k ochraně svých obyvatel před negativními dopady plánované výstavby VRT a dalších investičních záměrů s územní působností v širším okolí dálnice D8. KORIDOR D8 vystupuje a vyjadřuje se za své členské obce jako zastupující subjekt (tj. jedná se o předem interně projednané pozice) na jednáních s klíčovými aktéry (např. Správa železnic, Ministerstvo dopravy, kraje aj.).
Vláda uložila takové řešení, které nebude obsluhovat pouze Prahu a Berlín, ale i jednotlivé regiony, což ukazuje i přepravní prognóza. Prognóza hovoří o 45 000 pasažérech denně v rámci ČR, na hranicích je to pak 7 000 pasažérů. Z toho důvodu bylo nutné najít další trasování.
Podle slov investora tato trať nedovoluje přidání dalších kolejí ani úpravy na rychlejší jízdu, současně trať je na vjezdu do Prahy 100 % vytížená a nelze na ní již zvedat kapacitu.
VRT je nová infrastruktura, která bude splňovat aktuální nařízení vlády k této problematice. Správa železnic plánuje využít k omezení hluku klasické protihlukové stěny nebo výškové úpravy trati.
Našim obecným doporučením je realizace maxima stavby VRT alespoň v zářezech, protože u realizace pouze protihlukových stěn je obrovským rizikem možná úprava hlukových limitů (zejména jejich změkčení) v průběhu přípravy, výstavby či následného provozu VRT a z tohoto důvodu nerealizace projektovaných protihlukových opatření.
Že se nejedná jen o teoretickou situaci dokládá příklad z výstavby dálnice D8 v roce 2001, kde z důvodu změny nařízení vlády nebyly vybudované PHS Mnetěš a PHS Vražkov, i přestože požadavek na jejich realizaci je stále součástí platného kolaudačního rozhodnutí.
Šířka nové dvoukolejné trati je plánována 12 – 14 m. Kolem trati se nachází tzv. ochranné pásmo dráhy, které tvoří prostor po obou stranách dráhy v šířce 100 m od osy krajní koleje
Na vysokorychlostní trati se plánují čtyři zastávky a to Praha hl. nádraží, Roudnice nad Labem, Ústí nad Labem a Drážďany.
Na VRT Podřipsko (Praha – Roudnice – sjezd Lovosice) je plánován pouze provoz osobních vlaků se 7-8 páry vlaků/hod v každém směru. Průjezd vlaků se dá očekávat cca každé 4 minuty.
Bude se posuzovat vyhodnocení vlivů na životní prostředí (proces EIA). Podle Správy železnic bude proces respektován a bude výsadba zeleně bude realizována v takové míře, v jaké to bude na místě nejvíce možné. Klíčovou úlohu proto má vedení samospráv.
Vedle toho prosazujeme realizaci Územní studie VRT PODŘIPSKO (tzv. Regionální/Krajinný plán), komplexního pohledu samospráv a jejich občanů na své okolí.
Tento participativně projednaný dokument detailně popíše lokalitu a její potřeby a se stane „zásobníkem projektů“ pro realizaci kompenzačních opatření ze strany investorů – např. formou komplexních pozemkových úprav, kde jedním z opatření je i např. výsadba zeleně.
Správa železnic se snaží vyvlastnění co nejvíce vyvarovat. V případě nutnosti by kompenzace za koupi pozemků byly s motivačním koeficientem dle tzv. liniového zákona. Co se týče vývoje cen nemovitostí, dle investora se nepředpokládá jejich zásadní negativní ovlivnění stavbou VRT.
Bude se posuzovat vyhodnocení vlivů na životní prostředí (proces EIA), které bude definovat nezbytná kompenzační opatření.
Vedle toho prosazujeme realizaci Územní studie VRT PODŘIPSKO (tzv. Regionální/Krajinný plán), komplexního pohledu samospráv a jejich občanů na své okolí a vizí území pro 21. století.
Tento participativně projednaný dokument detailně popíše lokalitu a její potřeby a se stane „zásobníkem projektů“ pro realizaci dalších kompenzačních opatření ze strany investorů – např. formou komplexních pozemkových úprav.
V případě nutnosti by kompenzace za koupi pozemků byly s motivačním koeficientem dle tzv. liniového zákona. Podle posudku 1,5 násobek pro stavby a 8 násobek pro všechny ostatní pozemky jako jsou pole a louky.
VRT se buduje pro budoucnost, současné trati jsou podle měření Správy železnic 100% vytížené, nelze na nich zvedat kapacity, a tedy zavést další osobní dopravu. To znamená, že Česká republika musí stavět další tratě. Po VRT nebudou jezdit pouze expresy z Vídně do Drážďan, ale budou doplněny další rychlá spojení, které budou obsluhovat území naší republiky.
Z Roudnice nad Labem VRT pojedou velmi rychlé spoje do Prahy či Ústí nad Labem, kde bude možnost přestoupit na další vysokorychlostní vlaky směřující např. do Drážďan, Berlína či Vídně atd. Současně z Roudnice nad Labem VRT bude možné využít i rychlé spojení do dalších měst nejen v Ústeckém kraji.
Parkovací místa jsou navržené tak, aby odpovídaly maximálnímu provozu za třicet let. Počítá se s etapizací podle navýšení provozu. Momentálně se v první etapě připravuje 1000 míst s možným rozšířením až na 3000 míst.
Správa železnic je v kontaktu s Asociací soukromého zemědělství a Agrární komorou a tento problém vnímá. Co se týče vlivu výstavby na životní prostředí, ten se bude ověřovat v rámci procesu EIA. Není předpoklad, že by mohlo dojít k takovému poškození okolí, že by nebylo možné provozovat zemědělskou činnost. Více informací ZDE