Líbeznická spojka: Klíč k posílení regionální dopravy
Města a obce severně od Prahy usilují o realizaci Líbeznické spojky a terminálu Líbeznice. Koridor D8, který sdružuje téměř 30 samospráv, proto adresoval Ministerstvu dopravy jejich společnou pozici na podporu tohoto strategického dopravního uzlu. Výstavba Líbeznické spojky může významně přispět ke snížení individuální automobilové dopravy na dálnici D8 a silnicích I/9 a I/16 ve směru od Mělníka a Neratovic, ke zlepšení časové dostupnosti hromadnou dopravou pro obce mimo významné dopravní tepny a k rovnoměrnějšímu rozložení dopravní zátěže v regionu. Železnice může přinést právě to, co této části Středočeského kraje zásadně chybí, tj. spolehlivé a rychlé spojení veřejnou dopravou s Prahou…
Jak hospodaří Koridor D8?
Regionem kolem dálnice D8 se šíří zcela nepravdivé informace o špatném a netransparentním hospodaření sdružení měst a obcí Koridor D8 (KD8). Proto je uvádíme na pravou míru: KD8 NENÍ A NIKDY NEBYL zadlužený milionovými částkami. Ba právě naopak, hospodaření KD8 za uplynulý rok směřuje k vyrovnanému/kladnému hospodářskému výsledku, což doloží i připravovaná účetní uzávěrka. Ta bude nejprve předložena ke schválení na příští výroční členské schůzi KD8 a následně zveřejněna v souladu se zákonem. V uplynulých letech byl provoz KD8 financován převážně z dotací – vždy na základě projektů schválených poskytovatelem dotace a pod jeho důslednou kontrolou (např. Ministerstvo financí či…
Komunikace Správy železnic brzdí výstavbu VRT
Vysokorychlostní tratě (VRT) měly být symbolem modernizace a udržitelné dopravy v České republice. Stále více se však ukazuje, jak neefektivní komunikace Správy železnic se samosprávami i veřejností celý proces přípravy výrazně zpomaluje. Zpoždění u přípravy VRT o 3-5 let řešila v říjnu 2024 i na svém zasedání Vláda ČR. Přitom si Správa železnic na zajištění komunikace se samosprávami a veřejností najala marketingovou agenturu Ewing s.r.o již v roce 2022. Jak “efektivně” probíhá komunikace s obcemi? Ukázkou budiž setkání 23. září 2024 v Roudnici nad Labem, kde ministr dopravy spolu se zástupci investorů diskutoval se 40 starosty. Padlo mnoho slibů, ale…
Výzva investorovi VRT k veřejnému odsouzení dehonestujících útoků na vedení členských samospráv KORIDORu D8 a jejich občanů: Výzva k podpoře konstruktivního dialogu
KORIDOR D8 (KD8), sdružuje 35 měst a obcí a je silným vyjednávacím partnerem Správy železnic (SŽ) v otázkách projektu vysokorychlostní trati (VRT). V souladu s touto pozicí nyní KD8 veřejně žádá Správu železnic o jasné odsouzení aktivit facebookového profilu NIMBY VRT Praha – Drážďany. Provozovatel profilu se opakovaně uchyluje k urážkám a dehonestaci KD8, jeho sympatizantů i vedení demokraticky zvolených dotčených samospráv. Ty vykresluje jako zcela nekompetentní a lehce manipulovatelné subjekty. Zmiňovaný profil svými aktivitami komplikuje snahy o konstruktivní dialog, který je v zájmu všech zúčastněných – od Ministerstva dopravy, přes investora, místní samosprávy až po občany. Veřejné odsouzení ze…
Společné stanovisko 34 samospráv k ročnímu výročí navýšených hlukových limitů a dalšímu prodlužování tunelu Líbeznice
Jednoznačně vítáme, že se i přes zásadní navýšení hlukových limitů od 1. 7 .2023 dál hledá shoda s dotčenými samosprávami a že investor stavby VRT Podřipsko – Správa železnic – nepovažuje navýšení limitů o +5 dB (dle Nařízení vlády č. 433/2022, o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací) za důvod pro zkracování či dokonce nerealizaci tunelu Líbeznice. Prodlužování tunelu Líbeznice – nový standard pro všechny ? V červnu média informovala o tom, že Správa železnic nadvakrát prodloužila plánovaný tunel v Líbeznicích, který má sloužit vysokorychlostním vlakům mezi Prahou a Drážďany, na 3 400 metrů (z dosavadních 2 700…
Začalo vyhodnocení projektu CleanAir D8 za zimní sezónu 2023/24 a proběhlo představení výstupů projektu CLAIRO
K 30.4.2024 je sběr dat ukončen a začíná vyhodnocení dat ve 22 samosprávách zapojených do projektu CleanAir D8 za zimní sezónu 2023/24. Klimatická změna a kvalita ovzduší jsou otázkami, které nejsou jen globální, ale mají zásadní dopad na každodenní život lidí na lokální úrovni. Každé místo má svá specifika, a proto je řešení problému špatné kvality ovzduší na lokální úrovni nezbytné. V souladu s tím byl spuštěn projekt CleanAir D8, jehož cílem je monitoring kvality ovzduší v zapojených členských obcích sdružení Koridor D8 Středočeského a Ústeckého kraje. Jejich společným specifikem je fakt, že leží v oblasti kolem dálnice D8 a…