Výzva investorovi VRT k veřejnému odsouzení dehonestujících útoků na vedení členských samospráv KORIDORu D8 a jejich občanů: Výzva k podpoře konstruktivního dialogu
KORIDOR D8 (KD8), sdružuje 35 měst a obcí a je silným vyjednávacím partnerem Správy železnic (SŽ) v otázkách projektu vysokorychlostní trati (VRT). V souladu s touto pozicí nyní KD8 veřejně žádá Správu železnic o jasné odsouzení aktivit facebookového profilu NIMBY VRT Praha – Drážďany. Provozovatel profilu se opakovaně uchyluje k urážkám a dehonestaci KD8, jeho sympatizantů i vedení demokraticky zvolených dotčených samospráv. Ty vykresluje jako zcela nekompetentní a lehce manipulovatelné subjekty. Zmiňovaný profil svými aktivitami komplikuje snahy o konstruktivní dialog, který je v zájmu všech zúčastněných – od Ministerstva dopravy, přes investora, místní samosprávy až po občany. Veřejné odsouzení ze…
Společné stanovisko 34 samospráv k ročnímu výročí navýšených hlukových limitů a dalšímu prodlužování tunelu Líbeznice
Jednoznačně vítáme, že se i přes zásadní navýšení hlukových limitů od 1. 7 .2023 dál hledá shoda s dotčenými samosprávami a že investor stavby VRT Podřipsko – Správa železnic – nepovažuje navýšení limitů o +5 dB (dle Nařízení vlády č. 433/2022, o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací) za důvod pro zkracování či dokonce nerealizaci tunelu Líbeznice. Prodlužování tunelu Líbeznice – nový standard pro všechny ? V červnu média informovala o tom, že Správa železnic nadvakrát prodloužila plánovaný tunel v Líbeznicích, který má sloužit vysokorychlostním vlakům mezi Prahou a Drážďany, na 3 400 metrů (z dosavadních 2 700…
Začalo vyhodnocení projektu CleanAir D8 za zimní sezónu 2023/24 a proběhlo představení výstupů projektu CLAIRO
K 30.4.2024 je sběr dat ukončen a začíná vyhodnocení dat ve 22 samosprávách zapojených do projektu CleanAir D8 za zimní sezónu 2023/24. Klimatická změna a kvalita ovzduší jsou otázkami, které nejsou jen globální, ale mají zásadní dopad na každodenní život lidí na lokální úrovni. Každé místo má svá specifika, a proto je řešení problému špatné kvality ovzduší na lokální úrovni nezbytné. V souladu s tím byl spuštěn projekt CleanAir D8, jehož cílem je monitoring kvality ovzduší v zapojených členských obcích sdružení Koridor D8 Středočeského a Ústeckého kraje. Jejich společným specifikem je fakt, že leží v oblasti kolem dálnice D8 a…
Projekt „MUNIPOLIS ACADEMY“ je v plném proudu
Zapojení mladých lidí do správy věcí veřejných může být velmi prospěšné pro celou společnost. Pokud je to navíc v oblasti online komunikačních nástrojů, které jsou pro mladé druhou přirozeností, je to výhra na obou stranách. Jednu z možných cest v pilotním projektu Akademie participace a Civic Tech pro mládež (zjednodušeně „MUNIPOLIS ACADEMY“) představuje KORIDOR D8 (spojení obcí kolem dálnice D8) ve spolupráci s Munipolis a Participation Factory. „Tímto malým dílkem v rámci projektu Otevřená Správa naplňujeme jeden z jeho základních cílů – zvyšovat kvalifikaci veřejné správy být komunikačním prostředníkem mezi mnoha aktéry v území a pomáhat zajišťovat řádnou a komplexní informovanost občanů v…
První krok ke komplexnímu posouzení dálnice D8 a VRT na dotčené obce – Regionální plán Podřipsko
Na začátku tohoto roku se uskutečnilo klíčové setkání 20 středočeských starostů sdružených v KORIDOR D8 (dále “KD8”), ministra dopravy Martina Kupky, vedení Středočeského kraje a Správy železnic. Cílem jednání bylo dosažení dohody ohledně komplexního posouzení dopravních staveb severně od Prahy, tzv. Regionálního plánu (nebo také Krajinného plánu), s důrazem na ohleduplnost vůči občanům, zemědělcům a krajinu na území Středočeského kraje. Co je REGIONÁLNÍ PLÁN? Územní studie regionu Podřipsko (kraj) – zde jsou dominantně řešeny širší DOPRAVNĚ – URBANISTICKÉ (1:25 000) a KRAJINNÉ (1:5000) souvislosti v extravilánu obcí – tuto studii pořizuje příslušný kraj při aktivním zapojení obcí a jejich obyvatel -…
Zemědělci v zemědělské krajině – aneb s kým se u stavby VRT nemluví?
Dlouhodobě sužovaná krajina v okolí dálnice D8: Spolek obcí KORIDOR D8 začal hledat řešení ve spolupráci se soukromými zemědělci Koncem roku proběhla v území, které je výrazně dotčeno dálnicí D8 a bude dotčeno výstavbou vysokorychlostní tratě (VRT) Praha – Drážďany vůbec první skupinová diskuse se soukromými zemědělci pod záštitou spolku obcí KORIDOR D8. Tato iniciativa je součástí snahy o koordinovanou spolupráci v oblasti dlouhodobě postižené negativními vlivy zejména v souvislosti s rozsáhlými dopravními a logistickými projekty. Spolek KORIDOR D8, sdružující 35 měst a obcí v této oblasti, se dlouhodobě angažuje v ochraně krajiny a místních obyvatel před dopady necitlivých zásahů. …