Bude výrazně více hluku, varuje spolek KORIDOR D8, který sdružuje desítky měst, obcí a spolků kolem dálnice D8. Se svými výhradami seznámil v úterý 25. 4. 2023 prezidenta Petra Pavla. Ten přislíbil, že bude iniciovat diskuzi o problematice navýšených hlukových limitů s premiérem Petrem Fialou.
Je ve Vaší obci či městě příliš velký hluk a nikdo to neřeší? Připravte se na to, že hluku bude mnohem více. A s účinností od letošního 1. července to bude navíc zcela legální. Vláda v prosinci 2022 přijala novelu nařízení, která nově vymezuje limity hluku. Defacto tak dojde k výraznému navýšení přípustných hygienických limitů hluku z dopravních staveb.
„Přestože se navýšení hlukových limitů na první pohled „zdá“ být nepatrné, „jen“ o 5 dB, o 8 dB, či maximálně o 13 dB, je potřeba si uvědomit, že nárůst hluku není lineární, ale exponenciální. Navýšení hlukového limitu o 5 dB z 55 dB na 60 dB tak není lineárním navýšením hluku v poměru o cca 10 procent, ale násobí se – v tomto případě je přibližně až trojnásobný. V některých případech přitom dochází až k těžko představitelnému dvacetinásobnému navýšení možného hluku. To je podle nás nepřípustné,“ varuje Eva Slavíková, starostka obce Zdiby. Obec Zdiby je jedním z členů spolku KORIDOR D8.
Novela umožní extrémní nárůst hluku ve všech oblastech kolem dopravních staveb, včetně oblastí rezidenčních a klidových. Pokud vstoupí v platnost, budou výrazně mírnější hlukové limity aplikovány na další tisíce kilometrů silnic, železnic a tramvajových tratí, což zasáhne miliony obyvatel Česka.
„Novela navíc nahrává investorům. Současně s účinností tohoto nařízení vlády totiž bude trvale legalizován režim tzv. „staré hlukové zátěže“, který byl historicky přijímán jen jako přechodné opatření. Tento postup ale již nebude nutit investory řešit v rámci rekonstrukcí komunikací a drah snížení hlukové zátěže, byť právě takové rekonstrukce by měly a mohly být ideální příležitostí pro zvýšení ochrany zdraví dotčených obyvatel před hlukem,“ varuje předseda spolku KORIDOR D8 Martin Klečka.
Klečka dnes s výhradami obcí, podepřenými právní analýzou, seznámil i prezidenta Petra Pavla. Ten v úterý na Hradě přijal zástupce nevládních neziskových organizací, včetně KORIDORU D8. Přislíbil, že námitky předloží i premiérovi Petru Fialovi. Změnu platnosti tohoto nařízení může totiž schválit pouze vláda.
„Rádi bychom v této věci vedli s vládou dialog. Stát má nyní v úmyslu stavět vedle dálnice D8 vysokorychlostní trať, tamní obce by měla mít spíše na své straně. Podobná rozhodnutí, jako to o změně protihlukových limitů však dobrým vztahům neprospívá,“ uvedl Klečka.
Podle něj existují i další důvody, proč schválené nařízení vlády přehodnotit. „Protihluková opatření jsou vysoce nákladově efektivní. Studie Evropské komise z roku 2021 ukázala, že existuje návratnost 10 euro ve společenských výhodách za každé 1 euro vynaložené na konkrétní protihlukové opatření,“ dodal Klečka.
Pro více informací kontaktujte Martina Klečku – předsedu spolku KORIDOR D8
[email protected]